Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg med etiketten renovering

Det där med att vara kall

Underfeber. Heter det verkligen så? Nåja. Det är lite kallt tydligen. Inuti mig. Som en kär vän beskrev det. "du har blivit träffad av ismagi. Endast en äkta kärlekshandling kan rädda dig" Tro mig. Jag vet. För vi läser "Frost". Varje kväll. För Lilla S. Och snögubben Olof. För er som inte är småbarnsföräldrar så är det därifrån uttalandet kommer. Får väl se om det kommer någon äkta kärlekshandling så jag blir varmare. Tills dess surfar jag ritningar på förvarningsboxar och planerar köksmakeover. Jodå. Det blir bra det här.

Det där med att ha haft en timme över

En oplanerad timme fanns igår.  Då hände detta. Känns som att projektet borde fullföljas.  Även om Lilla O tyckte det var toppen med balansbrädor direkt utanför dörren. Ja fortsättning följer tror jag.

Det där med marockanskt klinker

Alltså det här. Det här blir så himla fint! Utanför den öppna spisen har vi haft en lös plåtskiva. Det är väldigt osmidigt med lösa grejor i ett hus där Lilla S rör sig. Han gillar nämligen att flytta på saker. Alla saker. Dessutom var plåtskivan för liten för eventuella gnistor som flög ut. Dessutom var den ganska ful.  Det här däremot. Det är så fint så man nästan dör lite grann. Det är rejäla klinker plattor vi ska ha. Marockanskt klinker. Vrålsnyggt. Finns i massvis med färgglada mönster. Men den öppna spisen är lite mintgrön. Väldigt få färgade mönster gör sig till just mintgrönt. Men ohlala vad fint det blir! 

Det där med sovrummet

Ser ni. Trollsländorna är uppe igen. Men inte på den vita väggen. Utan på den fina betonggråa väggen. Det blev så himla fint med med kalkfärgen. och ni ska få se resten.  Ska bara hitta ett snyggt överkast till. Sånadär påslakan som jag tänkt mig. och några fina kuddar. Tänk vad mycket förändring det blev när vi bara skulle köpa ny bäddmadrass. Som det kan bli.

Det där med att ha gjort en egen lampa

Minns att jag sett idén någonstans för hundra år sedan. Men äntligen fick jag tummen loss och försökte mig på det. Jag blev minsann ganska nöjd med min lampa.  Snygg både tänd och släckt.  Ibland. Ibland behöver man inte köpa dyra designlampor. Ibland Stommen är en risbollslampa från IKEA.  Kostade väl en tjuga eller så. Och sjumiljarder tappar som jag klippt av vanligt skrivarpapper. Limpistolen gjorde ett fantastiskt jobb när varje tapp limmades dit. Jag började längst ner på lampan och gick uppåt. Varv för varv. Till slut blev den äntligen klar. Jag tror det är enklast att ha den upphängd när man limmar dit allt. Och ja, upphängningen här är bara provisorisk.  Den ska få flytta till ett annat ställe nu. Men visst blev den ganska snygg?

Plötsligt händer det

  Tvättstugan har fått en liten make over. Numera bor dammsugare och annat elände för städning i ett skåp. Dvs städskåpet har äntligen byggts.  Ett enkelt skåp bara.  Med fina porslinknoppar. Tänk att man kan bli så glad att slippa se eländet. Och en ny tvättkorg har flyttat in.  Kommer från House Doctor. Såldes här. Just det. Minnet är uselt. Men ni påminde mig. Lördagens krönika. Den finns här. På sidan 28. Enjoy!

Let us present: krypin ala Lilla S!

Äntligen har vi fått lite mer ordning på Lilla S barnrum. Han har, precis som Lilla O, en gammal på-väg-till-tippen-byrå. Vitmålad, med blåa handtag. Lilla O har gröna. 6 handtag för 9 kr på IKEA. Billig barnmöbel. Ser ni de supersöta bokstöden som står ovanpå?  Söta-så-man-nästan-dör. De är redan testade. Går utmärkt att slänga i huvudet på Lilla S. Strålande. Det är mycket, "har Lilla O måste Lilla S ha". Som en fjällräven-ryggsäck. Det borde alla barn ha.  Det är nostalgi och snygghet i ett! Lilla S fick en jättefin födelsetavla i present på namngivningen. En akvarellmålning med alla fakta  (som föräldrarna fick leta bland bilder för att komma ihåg. Det där med barn två..) Den där födelsetavlan kan man beställa, genom att maila hit . Visst är det underbart med limegrönt golv? Jag älskar det!  Så troligen får jag och Lilla S byta rum sen. Menmen. Jag gillar ju giraffer, apor och ugglor med. Så varför inte.  ...

Från en svunnen tid

Förra föäldraledigheten gick jag långpromenader varje dag.  Hade renstädat överallt. Hela tiden.  Bakade en massa bröd, kakor och bullar.  Denna. Denna är inte riktigt likadan kan man säga. Men igår bakade jag iaf frukostbullar. Lilla O blev kom i extas när han hörde ryktet om bullar. BULLLAAAAA ljöd sirenen genom huset. Om han blev missnöjd när han insåg att de inte var fulla med kanel, smör och socker? Skojar du eller. Missade en påskblomma igår. Eller egentligen kan ni strunta i min blomma. Men flaskorna.  Är de inte vackra så säg? Vi hittade dem i en vägg på ovanvåningen när vi renoverade.  Underbara om du frågar mig.

Husets hjärta

Vårt kök. Det är typ där vi hänger. Alltid.  Vi valde ett lantligt Ikea-kök. Inget fancy pancy här.  Båda disk-hoarna är i vit keramik. Jag tycker det ger en extra lantlig känsla. Och ger extra spänning i tillvaron när man ska handdiska saker eftersom det lätt genererar lite kras.. Det vita skåpet på väggen är ett halv biblioteksskåp som vi fixat till och nu förvarar glas i. Den vita stolen på bilden fanns i huset. Har bara klätts om. Vi har valt att inte ha några överskåp. Dels klarar vi oss iaf, men framför allt så tycker jag att det ger mer rymd i rummet. Istället valde vi ha en kaklad vägg från bänkskiva till tak. Det tog ett tag innan vi hittade kakel med rätt röd nyans kan jag säga.  Baksidan på köksön där det sitter tråkiga täckskivor valde vi att tapetsera.  För även om det var ett lantligt kök som eftersträvades ville vi inte ha det helt vitt.  Dessutom är det ett utmärkt sätt att lätt få till en förändring av köket. Kv...

Det där rummet

Vi har ju ett sånt där rum.  En såndär walk-in-closet.  Det är väldigt väldigt trevligt att hela tiden se alla kläder så man lätt kan välja. Ändå. På något magiskt sett. Så har jag inget att ha på mig.  Det är ju bra konstigt det där. Den jättestora spegeln kommer från min mormor. Hon var sömmerska. Jag har inte ärvt en enda gen därifrån tror jag. Men spegeln. Den är bra fin den. Och väger mer än jag orkar lyfta. Kettlebells:en är INTE mina.  Jag kan inte lyfta dem heller... Just ja, väggen bakom spegeln.  Den var för vacker för att klä in när vi renoverade.

Spara lite gammalt

Ovanvåningen i vårt hus är inget som direkt har varit flitigt använd på ett gäng år. När vi renoverade där blev det därför en ganska radikal skillnad. Vi försökte lämna kvar och ta fram gamla detaljer som var vackra.  Bland annat valde vi att inte klä detta fantastiska hörn med vägg, utan lämna det bart.  Vilket fantastiskt hantverk! Hela huset består av timmerväggar, och det är som bekant inget litet hus. Kan ana att det tagit sin tid att bygga. En bar balk i taket behöver inte vara trären.  Vi lämnade kvar lite gammal sliten tapet,  och frågar du mig så tycker jag det är snyggare såhär! En klassiker när man renoverar är att man bygger bort förvaring. Vi har sparat alla gamla "kattvindar" eftersom vi dels inte hade någon bättre ide vad vi skulle göra där och dels behövde någonstans att ställa alla julsaker. Originaldörrar behölls på alla som hade det. De som inte hade det fick  vita köksluckor från IKEA. Med en snygg pors...

Lyxkväll

Att bli bjuden på middag en söndagskväll är minsann inte dumt.  Lyxigt på riktigt att få sätta sig till ett dukat bord.  Dessutom var det risotto. Jag älskar risotto!  Har tillbringat dagen i butiken, men visar lite bilder från en bit av "passagen" på nedervåningen, butiken har ni ju sett.  Här var tidigare trapphuset som vi flyttade i renoveringen.  Och jo, jag har en stor trädgren inne. Som har mossa på sig.  I trädgrenen hänger ett gäng hjärtan jag gjort i silkeslera (behöver inte brännas), i hampasnören. jag gillart! Också tulpaner då, jag älskar tulpaner! Tills jag hittar någon schysst kopia av den här  (för jag tänker inte köpa en vas för 2400..) har jag letat fram lite snygga vaser ur gömmorna i huset. Och just denna gillar jag riktigt mycket!  Dags för ny vecka, med nya möjligheter. Hoppas den blir riktigt bra!  Nu. Go'natt.  Imorgon berättar jag om tvååringens tossigheter.

En bit av husets hjärta

En liten liten del av vårt kök. Där syns vedspisen, som kan värma oss gott vid strömavbrott, och som vi faktiskt kan laga mat på. Det eldas väl ungefär en gång om året i den bara. Men fin är den. Som synes gillar jag röda detaljer. Den fantastiska skålen har Karin Mejier  gjort. Jag älskar hennes keramik och har en hel del av det. Definitivt i kategorin "saker man blir glad av". Ljusstaken känner ni säkert igen, från design house Stockholm. (Nordic Shine). Vi har en 7-armad i matsalen. Båda är lika vackra.   Alla fula plastredskap som hela tiden används i matlagningen står i min mammas gamla mjölkkanna. Mycket snygg om ni frågar mig.  Ni får en bonusbild. Bara för att det ser så kul att när Lilla S sticker upp sitt huvud.  Även detta är en del av köket. Älskar skåpet, tavlan och lampan! (Och lilla S så klart)

DIY tips

På ovanvåningen har vi en bit hall som bara är förflyttningsområde så att säga. Men även såna utrymmen behöver pyntas. Golvet är pyntat med en pappelina-matta i guld och vitt. (som jag bytt till mig mot ett par skor. Oväntat. Men väldigt nöjd är jag)  På väggen har jag målat griffelfärg i fyrkanter. Sen hittade jag ett gäng gamla ramar som jag sprayat i guldfärg (efter att ha testat mängder olikafår jag säga att harald nyborg faktiskt har den bästa. Trodde man ju inte)  På de lägre tavlorna kan barnen rita, genom att stå på den hemmatillverkade bänken som är gjort av lastpallar. På de som hänger högre upp kan jag skriva roliga meddelande. Tyvärr har jag inte fått talangen att texta snyggt, så det är ju ett litet problem... Det jag egentligen ville säga. En enkel grej att göra alldeles själv hemma. Alla kanske inte har ett stort utrymme, men en ram kan du nog få plats med. Och har du ingen snygg ram så kan du köpa en för en tia på loppis.